FAQ

Bokning av hyrbil

Varför får jag svaret ”Förbetald bokning kan ej bekräftas”?

Det innebär att betalningen inte går igenom från ditt betalkort, den vanligaste orsaken till detta är kortet är spärrat, antingen för utlandsköp eller internetköp.

När är brytpunkten för dygnshyra?

Brytpunkten för dygnshyra styrs av det klockslag som registrerats som upphämtningstid. Hämtade ni ut er hyrbil klockan 12:00 så är brytpunkten för dygnshyra nästkommande dag klockan 12:00.

Hur betalar jag för min hyrbil?

Du kan betala online när du bokar eller på plats hos ARN Biluthyrning när du hämtar din hyrbil, med Visa (ej Electron), Mastercard, American Express eller Diners betal- eller kreditkort.

Hur länge måste jag ha haft körkort för att få hyra bil?

I Sverige finns det inga andra krav än att du har körkort.

Kan jag förbetala en biluthyrning åt någon annan?

Nej, kortet som används vid betalning måste tillhöra personen som står på hyresavtalet och som hämtar ut bilen.

Går det att ändra på en förbetald bokning?

Ja, vissa delar går att ändra. Du kan ändra upphämtningsdatum, återlämningsdatum, bilgrupp, upphämtningstid och återlämningstid. Om de mycket som ska ändras är det enklast om ni kontaktar oss eller avbokar och gör en ny bokning. Vid återbetalning tar det cirka 10 bankdagar innan pengarna blir tillgängliga på ditt konto.

Jag har inte fått någon bokningsbekräftelse. Vad ska jag göra?

Har du bokningsnumret så ber vi er kontakta oss på telefon eller mejl så hjälper vi dig.

Vad är "ARN Biluthyrning fullcover"?

ARN Biluthyrning fullcover är en tjänst man betalar för som fungerar som en självriskeliminering. Det innebär att ni inte har någon självrisk vid skada på bilen, även om ni är vållande till skadan.

Erbjuder ni envägshyror?

Då vi bara har ett kontor för tillfället så kan vi dessvärre inte erbjuda att lämna bilen någon annanstans än vid vår parkering nära Arlanda

Vad är det för åldersgräns på att hyra bil i Sverige?

I Sverige måste man vara 18 år gammal eller äldre, en extra avgift tillkommer dock om man är under 25 år.

Tillägg till bokningen

Kan jag addera en extra förare när jag har hämtat ut min hyrbil?

Ja! Alla förare måste dock vara med vid uthyrningen av bilen och visa upp sitt körkort. Kom tillsammans när ni hämtar bilen så ordnar vi allt administrativt kring en extra förare. Kostnaden är 50 kr per dag, maxbeloppet är 1 500 kr. Är den extra föraren under 25 år är kostnaden per dag 100 kr.

Hur lägger jag till extra förare?

Det gör du i din bokning online eller på plats när du hämtar ut bilen. Alla förare måste vara på plats med ett giltigt körkort när hyrbilen hämtas upp.

Vad kostar det att lägga till en extra förare?

Det kostar 50 kronor per påbörjat dygn och förare, förutsatt att den extra föraren är över 25 år, med en maxkostnad på 1500 kronor per hyrestillfälle och förare.

Om personen är under 25 år tillkommer en avgift för ung förare. I Sverige är denna kostnad 100 kronor per påbörjat dygn och chaufför, med en maxkostnad på 1500 kronor per hyrestillfälle och förare.

Hur lägger jag till vinterdäck på min bokning?

Mellan den 1 december och den 31 mars sitter det vinterdäck på alla våra bilar i Sverige. Vill ni ha vinterdäck utanför denna period, eller specifikt önskar dubbfria vinterdäck eller dubbdäck, ber vi vänligen att ni kontaktar vårt ARN Biluthyrning på telefon 08-78 37 700 för att genomföra er bokning.

Jag försöker lägga till extrautrustning vid bokningstillfället men får information om att utrustning är ”on request”?

Detta innebär att utrustningen ni valt kanske inte är tiilgänglig eller fullbokad. Kontakta oss via telefon eller mejl så försöker vi lösa det.

Kommer ni låsa några pengar på mitt kort under hyran

På ARN Biluthyrning låser vi inga pengar på ditt kort. Skulle det dyka upp extrakostnader för exempelvis skador, drivmedel eller dylikt, skickar vi en uppmaning om betalning i efterhand på mejl eller faktura.

Hur bokar jag en bil med dragkrok?

Vi erbjuder dessvärre ingen bil med dragkrok.

Vart vänder jag mig när jag har hämtat ut min hyrbil och behöver hjälp eller vill göra ändringar i hyran?

Under hyrans gång är det endast ARN Biluthyrning som kan hjälpa dig, kontaktuppgifter till kontoret hittar du på hyreskontraktet.

Kan man boka extra tillbehör utan att hyra en bil?

Kontakta oss på 08-78 37 700 för detta.

Betalning

Kan jag betala med betalkort?

Ja. Du kan betala med betalkort från Visa och MasterCard. Kom ihåg att namnet på kortet måste matcha namnet på huvudförarens körkort. Ingen annan kan betala å dina vägnar. Du måste ha med dig betalkortet du använt vid bokningen när du hämtar ut hyrbilen.

När betalar jag för min hyrbil?

Om du bokar online kan du betala direkt på nätet eller hos oss på plats när du hämtar din hyrbil. Vissa tillval som exempelvis extra försäkring och bränsle kan du inte betala online, det betalar du alltid på plats.

Glöm inte att läsa igenom våra villkor när du bokar.

Vad är det som gäller med böter, tullar samt trafik- och parkeringsförseelser?

Vi kommer att debitera detta till kund plus en administrationsavgift.

Vad gäller om jag får en parkeringsbot på en bil hyrd från ARN Biluthyrning?

Som hyrestagare är du själv ansvarig för betalning av parkeringsböter. Om du inte betalar den kommer du att efterdebiteras kostnaden tillsammans med en administrationsavgift.

Gör ni kreditupplysning vid upphämtning av hyrbilen?

ARN Biluthyrning kan komma att begära en kreditupplysning om vi behöver säkerställa att den som vill hyra en bil är kreditvärdig.

Upphämtning av hyrbilen

Öppettider för ARN Biluthyrningen, när kan jag hämta bilen?

Vår biluthyrning är bemannad dygnet runt. Du kan därför hämta och lämna hyrbilen under dygnets alla timmar; dag, kväll eller natt.

Hur hittar man till ARN Biluthyrning?

Du hittar oss på Elkraftsgatan 7 i Arlandastad, fem minuter från Arlanda.

Vad behöver jag ta med mig när jag hämtar ut min hyrbil?

  • Körkort
  • Betalkort, betalade du vid bokning av hyrbilen måste samma betalkort vara med när du hämtar ut hyrbilen
  • Din bekräftelse med ditt unika bokningsnummer.

Hur tar man sig till ARN Biluthyrning för att hämta upp hyrbilen?

När du hyr bil från ARN Biluthyrning ingår det transfer till och från Arlanda. Skriver du in flightnumret när du bokar hyrbilen, hämtar vi upp dig från terminalen när ditt flyg har landat. Kommer du till Arlanda med buss eller tåg ringer du oss på 08-78 37 700 en kvart innan du vill bli upphämtad, så kommer vår transfer till hållplatsen eller stationen. Vi kan även hämta dig från Märsta station som är endast fyra minuter från vår parkering.

Hur länge kan jag hämta ut min hyrbil efter utsatt tid?

ARN Biluthyrning garanterar bilen en timma från utsatt tid.

Hur funkar framkörning av hyrbil?

Väljer du att få bilen framkörd kommer den att stå att vänta på dig utanför terminalen du anländer till. Vi har med oss en läsplatta där du godkänner uthyrningen och skadekontrollen av bilen.

Var hämtar ni upp mig om jag kommer till Arlanda med flyg?

Landar du på terminal 2 hämtar vi upp er på hållplats 8. Anländer du till terminal 4 eller 5 hämtar vi dig från hållplats 12.

Kan jag ta mig till er på egen hand?

Självklart! Vi finns på Elkraftsväen 7 i Arlandastad och det går bussar i närområdet.

Kommer min hyrbil vara fulltankad när jag hämtar bilen?

Ja, alla våra hyrbilar lämnas ut med en full tank. Du väljer hur du vill lämna tillbaka bilen, vi erbjuder dig tre valmöjligheter:

1. Fuel Up Front – Full tank
Du kan redan vid hämtning av bilen betala för en full tank bränsle, så slipper du tanka bilen när du lämnar tillbaka den. Vi sköter allt åt dig. Snabbt och smidigt!

2. Återlämna med full tank
Återlämnar du hyrbilen fulltankad, tar vi inte ut några extra avgifter för bensin.

3. Betala vid återlämning
Återlämnar du hyrbilen utan full tank utan att ha valt Fuel Up Front, kan vi självklart tanka bilen åt dig, mot en extra avgift.

Nyttjande av hyrbil

Hur långt kan jag köra med min hyrbil?

En hyrbil från ARN Biluthyrning inkluderar fria mil, men den får endast köras inom Sverige.

Kan jag köra min bil utomlands?

Nej.

Får jag övningsköra med en hyrbil från ARN Biluthyrning?

Nej.

Kan någon annan förutom jag köra bilen?

Endast den som står på hyresavtalet samt personer som är anmälda som extra förare enligt avtal får köra bilen.

Får man ta med sig hunden i hyrbilen?

Djur är ej tillåtet i hyran. Vill du ta med dig ett djur måste du kontakta oss i förväg per telefon så kan vi försöka hjälpa dig, då kan en extra avgift för rekond av bilen tillkomma.

Kan jag ta bort säten ur en hyrbil från ARN Biluthyrning?

Nej, alla säten måste vara kvar i bilen.

Kan jag bogsera med en hyrbil från ARN Biluthyrning?

Nej, bogsering är ett brott mot hyresavtalet och är inte tillåtet under några omständigheter.

Återlämning

Kan man hämta och lämna bilen när som helst på dygnet?

Vårt kontor är bemannat dygnet runt och därför kan man lämna tillbaka hyrbilen när som helst på dygnet.

Jag behöver lämna min hyrbil senare än avtalat, är det ok?

Vi förstår att man kan bli försenad och försöker därför vara flexibla. Om du skulle bli sen eller behöver förlänga din hyra, kontakta oss så snart som möjligt. Skulle du återlämna bilen för sent utan att ha kontaktat oss eller förlängt din hyra blir du debiterad en avgift för sen retur.

Hur tillämpas förseningsavgiften?

  • Om du återlämnar hyrbilen senare än överenskommet datum och tid, kommer du debiteras en avgift, 125 kr, för sen retur plus kostnaden för den extra tiden du haft hyrbilen.
  • Om du efter 24 timmar fortfarande inte har återlämnat hyrbilen kommer ytterligare en avgift debiteras.
  • En ny avgift debiteras för varje 24-timmarsperiod fram tills du återlämnat hyrbilen.

Avbokning, försening eller uteblivning

Vad händer om jag hämtar ut hyrbilen efter angiven tid?

Det är viktigt att alltid meddela oss om eventuell försening. Har hyrbilen inte checkats ut en timme efter den uthämtningstidpunkt som bokats och kund inte hört av sig har ARN Biluthyrning rätt att hyra ut bilen till annan kund. Vid förseningar med flyg då flightnumret är inlagt i bokningen håller ARN Biluthyrning bilen till och med en timme efter att flighten landat.

Kostar det något att avboka min hyrbil?

Om avbokning sker senare än vid midnatt två dygn innan uthyrningen kommer du att debiteras en avbokningsavgift på 500 SEK samt en administrationsavgift på 150 SEK, totalt 650 SEK (eller motsvarande belopp i annan valuta). Betalning görs via betalningslänk i ett mejl eller via faktura.

Vid återbetalning av bokningskostnaden tar det cirka 10 bankdagar innan pengarna blir tillgängliga på ditt konto.

Vad händer om jag ej avbokar och ej hämtar ut min bokade hyrbil?

Om du har förbetalt en hyrbil, inte avbokar den och inte hämtar upp bilen på datumet för upphämtning, förbehåller vi oss rätten att debitera en avgift på 650 SEK, som täcker våra administrativa kostnader. I ett sådant fall återbetalar vi det förbetalda beloppet, och debiterar avgiften för ej upphämtad bil.

Om du har valt att betala på upphämtningsstället, inte avbokar hyrbilen och inte hämtar upp den på upphämtningsdatum förbehåller vi oss rätten att debitera en avgift på 650 SEK som täcker våra administrativa kostnader. Denna avgift kommer att skickas via faktura eller genom en betalningslänk på mejladressen som du angett i bokningen.

Skador, olyckor och försäkring

Vilka försäkringar ingår i min hyra?

Vid bokning framgår det vilka försäkringar som ingår och vilka försäkringar som är möjliga att teckna till på plats. Information om detta finns även på den bekräftelse som sänds till dig när du bekräftar bokningen.

Via ARN Biluthyrnings webbsida specificeras vilka försäkringar som ingår på steg ## av bokningsprocessen.

Täcker försäkringen borttappad bilnyckel?

Vi har inga försäkringar som täcker denna typ av händelse, du som hyrestagare är ansvarig för kostnader för att ersätta en ny nyckel. Kontakta alltid ARN Biluthyrning om detta skulle inträffa.

Är fordonet skadebesiktad vid uthämtningen?

Ja, ARN Biluthyrning genomför en rutinmässig kvalitetscheck efter varje hyra som säkerställer fordonets skick och att detta hyrs ut enligt ARN Biluthyrnings standard. Skadebesiktning är självklart en del av denna kvalitetscheck.

Vad tittar ni på vid en skadebesiktning?

Vid en skadebesiktning undersöker vi fordonets kaross, glasrutor, däck, fälgar och interiör, för att kontrollera om det finns skador på bilen.

Varför måste jag som kund skadekontrollera fordonet innan avfärd om fordonet redan är besiktat?

Du som kund ansvarar för att kontrollera fordonet och godkänna vår bedömning av bilens skick innan avfärd. Detta görs också för att säkerställa att inga skador uppkommit under tiden som bilen stått parkerad efter att den parkerats av personal, och för att du som kund ska känna dig trygg i att du och vi är överens kring hyrbilens skick.

Jag har hittat en skada som inte finns noterad, vad gör jag?

Om du hittar en skada som inte finns noterad i ARN Biluthyrnings skadebilaga eller i den kvalitetspärm som ligger i fordonet, måste du informera vår personal vid uthyrande kontor innan avfärd. Vid leverans dokumenterar du skadan genom att ta en bild med din mobilkamera. Observera att denna dokumentation ska ske innan avfärd. Dokumentationen skickar du sedan till oss eller vår avdelning som handlägger skador på xxx@arn.se. Om en skada som inte är registrerad upptäcks när fordonet återlämnas kan du bli betalningsskyldig för denna.

Vad händer om det uppstår en skada på hyrbilen?

Hyrbilen kontrolleras av ARN Biluthyrnings personal vid ankomst. Då sker en besiktning och personalen dokumenterar eventuella nya skador. Finns det skador på hyrbilen skickas ärendet automatiskt vidare till uthyrningskontoret eller till ARN Biluthyrnings skadeavdelning. De gör en bedömning om ärendet ska drivas vidare. Om så är fallet får du som kund ett skadebrev via mejl. Har du frågor om en skada eller vill diskutera ett ärende så kan du kontakta vår avdelning som handlägger skador på telefon 08-7837700

Vad händer om jag tappar bort bilnyckeln?

Vi har inga försäkringar som täcker denna typ av händelse. Du som hyrestagare är ansvarig för kostnader för att ersätta en ny nyckel. Kontakta alltid uthyrande kontor om detta skulle inträffa.

Hur fungerar det med trängselskatt och hyrbil?

Trängselskatt och broavgift debiteras med tillägg för moms, enligt skatteverket. Beloppet, plus en administrationsavgift, debiteras via faktura eller betallänk via mejl.

Vad händer om jag råkar ut för en bilolycka?

Vi hoppas självklart att detta inte kommer att hända, men om olyckan är framme så finns vi här för att hjälpa dig. Råkar du ut för en olycka, ringer du oss på vår journummer, som du hittar i ditt hyresavtal.

Vad händer om bilen havererar mitt på bilvägen och jag behöver hjälp?

Vi erbjuder assistans dygnet runt om du skulle råka ut för ett bilhaveri eller en olycka. Ring oss på vårt journummer som du hittar i ditt hyresavtal. Oavsett var och när det händer, så kan du lita på att vi kommer att hjälpa dig.

Vår assistans inkluderar dock inte alla situationer, vi kan tyvärr inte hjälpa dig om du har tappat bort bilnyckeln eller fått en punktering. För fullständig vägassistans, läs mer om våra tilläggsförsäkringar.

Övrigt

Jag har inte fått något kvitto och behöver det. Hur får jag tag på det?

Vi sparar alla bokningar i upp till sex månader. Vill du ha ett kvitto ber vi dig kontakta oss via telefon eller mejl.

Vart vänder jag mig om jag frågor efter avslutad hyra?

Vår kundtjänst handlägger avslutade hyror, kontaktinformation hittar ni här. LÄNK

Har mina personliga uppgifter delats med andra aktörer?

Såvida du inte tidigare har lämnat samtycke har dina personuppgifter inte delats med någon annan än ARN.